Debata na temat wprowadzenia tablic rejestracyjnych i obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerów oraz hulajnóg
Sprawa dotycząca obowiązku posiadania tablic rejestracyjnych oraz ubezpieczenia komunikacyjnego dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg, ponownie stała się tematem dyskusji. Wielu kierowców samochodów domaga się takich regulacji, twierdząc, że brak odpowiedzialności ze strony rowerzystów i użytkowników hulajnóg prowadzi do licznych naruszeń przepisów ruchu drogowego.
Kwestia wprowadzenia tablic rejestracyjnych dla rowerów coraz częściej pojawia się w publicznej dyskusji, zwłaszcza we wspólnotach entuzjastów motoryzacji. Kierowcy samochodów twierdzą, że to właśnie anonimowość rowerzystów i użytkowników hulajnóg sprzyja ich nieodpowiedzialnemu zachowaniu na drogach. Przykłady takiego postępowania można znaleźć w licznych filmikach dostępnych w sieci, gdzie rowerzyści poruszają się lewym pasem jezdni lub drogami ekspresowymi, a użytkownicy hulajnóg jeżdżą nawet po autostradach. Ich zachowanie względem pieszych jest również nieodpowiednie – przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych, potrącenia oraz jazda z dużą prędkością po chodnikach.
Policja od 2021 roku ma do dyspozycji surowsze przepisy dotyczące rowerzystów i użytkowników hulajnóg czy urządzeń transportu osobistego (UTO). Aby móc legalnie korzystać z chodnika, muszą oni spełniać co najmniej dwa warunki: poruszanie się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych (ok. 6 km/h) oraz ustępowanie pierwszeństwa pieszym. Niedostosowanie się do tych wymogów może skutkować nałożeniem mandatu, co wynika z artykułu 86a kodeksu wykroczeń.
Policja ma prawo nakładać mandaty w wysokości do 3 tys. zł za łamanie przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów lub użytkowników hulajnóg. Taka kara może okazać się kosztowna, nawet droższa niż wartość samego pojazdu. Wszystko to wynika z artykułu 97 ustawy o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r.
Co więcej, Ministerstwo Finansów uważa, że ewentualne wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz innych pojazdów niezmotoryzowanych powinno uwzględniać różne czynniki. Wymienia ono cztery główne warunki. Pierwszy z nich to konieczność wykazania istnienia ważnego interesu społecznego, który wymagałby specjalnej ochrony i uzasadniał ograniczenie wolności zawierania umów z ubezpieczycielami. Kolejnym warunkiem jest konieczność dowiedzenia, że rowerzyści i inni użytkownicy pojazdów niezmotoryzowanych stanowią szczególnie duże ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.